Matkustajahöyrylaiva s/s Ukkopekka täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Sen tarjoamasta untuvanpehmeästä kyydistä nauttii vuosittain keskimäärin 15 000 risteilymatkustajaa.
Turussa kotisatamaansa pitävän Ukkopekan historia on huikea. Se on viimeinen suomalainen molempiin sotiin osallistunut alus, joka liikennöi edelleen.
– Se on myös maailman viimeinen jäänmurtoon kykenevä matkustajahöyrylaiva; viimeinen mohikaani, toteaa Pentti-Oskari Kangas, jonka lapsuuden haave toteutui laivan oston myötä vuonna 1985.
Kangas muistuttaa, että koko Suomen matkailu kansainvälistyi jo 1800-luvulla paljolti valkokylkisten höyrylaivojen avulla. Esimerkiksi Naantalin Vanhankaupungin rannassa pysähtyi 1890-luvulla 18 matkustajahöyrylaivaa päivässä.
– Nyt Ukkopekka on Suomen merialueen viimeinen reittiliikenteessä oleva matkustajahöyrylaiva,
Kangas kertoo. Höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekan omistuksessa olevan laivan saama nimi juontuu omistajaperheen juniorin nimestä. Nykyään Karioskari Ukkopekka Kangas toimii isänsä jalanjäljissä laiva vastaavana päällikkönä.
Risteilykausi alkaa toukokuun alkupuolella. Päiväristeilyllä matkataan Turun ja Naantalin väliä, ja iltaristeilyllä käydään Airiston Loistokarin saarella. Ukkopekan juhlavuonna tarjolla on myös useita erikoisristeilyjä.
– Ohjelmassa on mm. After Work -risteilyjä ja Teatteriristeilyjä sekä ryhmille Aikuisten Saaristoseikkailuja, jotka vievät Aurajokirannasta Loistokarin saaren kautta Rymättylän Herrankukkaroon, Kangas selvittää.
Höyrylaivan nostalgisesta tunnelmasta ja pehmeästä purjehduksesta ovat nauttineet myös monet julkisuuden henkilöt. Kankaan mieleen ovat jääneet erityisesti aluksella 80-vuotisjuhliaan viettänyt Tove Jansson ja arkkiatri Arvo Ylppö sekä lukuisat kansainväliset arvovieraat.
– Esimerkiksi Kiinan entinen presidentti Jiang Tsemin halusi välttämättä soittaa laivan pianoa. Sitten hän pyysi Martti Ahtisaarta tuomaan vastavierailulle tulleessaan tuliaisiksi meidän saaristoleipämme. Ahtisaari unohti ja sain henkilökohtaisesti viedä leivän myöhemmin, Kangas muistelee.
Kankaan mieleen on jäänyt myös laivan tarjoilijana 1990-luvun lopun hyväntekeväisyystapahtumassa ollut Sauli Niinistö, jonka työrupeama oli menestys.
– Ja hyvinhän hän on työelämässä pärjännyt senkin jälkeen, Kangas nauraa.
Höyrylaivaristeilyssä parasta on varmaankin untuvanpehmeys ja äänettömyys. Purjehduksen aikana voi kuunnella Ruissalon tammilehtojen lintujen laulua ja laineiden liplatusta Airiston kimmeltävillä aalloilla.
Artikkeli julkaistu Matkailu kotimaassa lehdessä 20.3.2018