Blog Post

Ainutlaatuinen Ukkopekka täyttää 80 vuotta

Ukkopekka • 12. maaliskuuta 2018

Artikkeli julkaistu Varsinais-Suomen Yrittäjälehdessä 12.3.2018

Höyrylaiva Ukkopekka täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Suomen ainoalla säännöllistä linjaliikennettä tekevällä höyrylaivalla on kiehtova historia.

- Alun perin Hitler tilasi kaksi samanlaista höyrykonetta sotalaivaansa. Sotatoimien vuoksi niitä ei toimitettu. Toinen koneista päätyi jäätä murtavaa tarkastusalukseen Merenkulkuhallitukselle. "Kaksoisveli", toinen höyrykone, löytyi romuttamosta lähes käyttämättömänä. Se on nyt Vaakahuoneen terassin vieressä tilataideteoksena, Pentti-Oskari Kangas kertoo.

Talvisodan aikana Ukkopekka toimi saksalaisten operoimana muun muassa Utön ulkopuolella. Jatkosodan aikana se asensi Suomenlahdella sukellusvenekuuntelulaitteita. Ukkopekka toimi myös elämänlankana, Tukholma-Turku -ruokakuljetuslaivojen saattuealuksena jolloin se kulki jäissä ja oli aseistettu kahdella ilmatorjuntatykillä. Alus osallistui myös Bengtskärin majakan puolustamiseen ja kuljetti Park Victorin haaksirikon ruumiit Utöstä Turkuun. Ukkopekka on Suomen viimeinen molempiin sotiin osallistunut alus joka vielä liikennöi merellä.

Sodan jälkeen Neuvostoliiton Valvontakomissio otti aluksen hallintaansa ja teki sillä tarkastusmatkoja rannikkolinnakkeisiin. Muut saman kokoluokan alukset luovutettiin sotakorvauksena rajan taakse - Ukkopekka on siten ainoa Suomeen jäänyt lajissaan. Myöhemmin alus toimi vielä luotsipiiripäällikön edustusaluksena, luotsioppilaiden käytössä, väylämerkkien huoltotöissä sekä väliaikaisena satamajäänmurtajana mm. Raumalla. Kankaan perhe osti aluksen 1985 ja uudisti kansirakenteen 200 hengen matkustajahöyrylaivaksi.

Untuvanpehmeää höyrylaivakyytiä on tarjolla taas toukokuun alkupuolelta lähtien. Ukkopekan juhlavuosi kuluu työn merkeissä. Tarjolla on päiväristeilyjä Naantaliin, illallisristeilyjä Loistokarille, charter-risteilyjä sekä juhlavuoden erikoisristeilyjä ryhmille.

- Alus on ainutlaatuinen, viimeinen mohikaani. Teknisesti se on loistavassa kunnossa ja voi liikennöidä vielä vuosikymmeniä. Ukkopekassa on menneen ajan nostalgiaa, ajalta kun tehokkaat ja nopeat eivät vielä olleet lopettaneet ihmisten mahdollisuutta nauttia höyrylaivan pehmeästä purjehduksesta. Nyt sitä vielä saa ja haikeuttakin, haitarikaupalla.

Varaa paikkasi juhlavuoden tunnelmaan!

Tekijä s/s Ukkopekka 28. helmikuuta 2023
Höyrylaiva s/s Ukkopekalle myönnettiin Travellers’ Choice ”Matkailijan valinta” -palkinto. Palkinnon perusteena olivat runsaat positiiviset asiakasarviot Ukkopekan palveluista.
Tekijä s/s Ukkopekka 7. syyskuuta 2022
Kiitos kuluneesta kesästä. Lämmin kesä sujui hienosti ja iso kiitos siitä kuulu mahtaville asiakkaillemme sekä reippalle työntekijöille. Syksyn ja talven aikana höyrylaivamme lepää Herrankukkaron rannassa ja toimii samalla kokous- ja illallistilana. Ukkopekka seilaa jälleen kesällä 2023! Ukkopekan lahjakortit täältä >>
Tekijä S/S Ukkopekka 30. joulukuuta 2020
Pentti-Oskari Kankaan perheyrityksen poika Karioskari Ukkopekka Kangas syntyi 1982. Nimensä hän sai isältään: Kari (koska tytär on Meri), äidiltään Oskari ja kummitädiltä (Tv-2:n Arja-täti) Ukkopekka. Kummitäti halusi tämän nimen Naantalissa kesiään viettäneen Presidentti Svinhufvudin mukaan. Siihen aikaan näin monen nimen antaminen ei onnistunut ja siksi yhdistettiin nimet niin, että nimeksi tuli Karioskari Ukkopekka Kangas. Sen nimirekisterikin hyväksyi, vaikka vieläkin tulee postia nimellä Karioskari Ukkopek. Ei riitä tietokoneessa kirjaimet. Kun entinen Merenkulkuhallituksen tarkastusalus T/A Turku ostettiin perheelle 1985, se sai nimekseen Ukkopekka. Siis yhteen kirjoitettuna. Yleensä purjelaivat saivat naisen nimen, mutta höyrylaivat useimmiten miehen nimen. Tässä tapauksessa pojan nimen. Tämä nimikkopoika toimii nyt isänsä merenjäljillä s/s Ukkopekan vastaavana kapteenina. Molemmat Ukkopekat ovat rauhallisia, sympaattisia ja ystävällisiä ja palvelevat mieluisasti vieraitaan alan viimeisen Mohikaanin kera. Höyrylaiva - Saaristomme viimeinen - on myös viimeinen tuulahdus menneestä maailmasta. Silloin kun nopeat ja tehokkaat eivät vielä olleet ihmisen vapaa-ajan hyvän mielen tuottajana.
Lisää viestejä
Share by: